STIFTELSE AF SELSKABER
Rådgivning og assistance ved oprettelse af selskaber og udarbejdelse af nødvendig dokumentation.

Jeg har gennem mange år beskæftiget mig med selskabsret og løser opgaver for en bred kreds af virksomheder og klienter.
Jeg ser ofte, at selskabsdeltagerne ikke har forberedt sig på de udfordringer, der kan opstå når parterne ikke ønsker eller kan tilvejebringe jævnbyrdige ressourcer eller kompetencer i partnerskaber, eller hvilken risikoprofil det medfører, at parterne ikke har drøftet en fælles fremtidig strategi. Valg af selskabsform, indholdet af en ejeraftale og rådgivning om konflikthåndtering varetages udelukkende ud fra parternes perspektiv, og jeg har opbygget et solidt fundament af kompetencer på det område.
Rådgivning og assistance ved oprettelse af selskaber og udarbejdelse af nødvendig dokumentation.
Udarbejdelse og revision af vedtægter, ejeraftaler (anpartshaveroverenskomster) og øvrige juridiske dokumenter.
Udarbejdelse af bestyrelseskontrakter og paradigmer til referater, forretningsorden og politikker.

Erhvervsdrivende skal forholde sig til mange komplekse problemstillinger og tid er altid en knap ressource. Det er stort set også umuligt at tage højde for alle tænkelige scenarier i et kontraktsudkast og det bliver sjældent mindre kompliceret at tyde, når kontrakter har været gennem en forhandlingsproces – og måske bliver (gen)brugt i en helt anden sammenhæng.
Jeg hjælper med at få det kontraktuelle grundlag på plads og få afdækket hvor virksomheden har brug for sikkerheder eller kan tilladele sig at løbe risici – og hvad der skal ske, den dag der opstår problemer. En kontrakt er ikke bedre eller mere bæredygtig, end den tillid og de ressourcer der anvendes i forhandlingsrummet.
I min verden skal anvendelsen af jura være forebyggende. Ved at analysere og gennemgå problemstillinger på forkant medvirker jeg til at undgå tvister og dermed skabe løsninger, som giver positive resultater for alle parter og er langtidsholdbare.
Jeg udarbejder gerne pragmatiske paradigmer til jeres virksomhed, så I have funktionelle skabeloner til den daglige håndtering af kontrakter og interne processer. Heri kan også ligge interne risk-matrix, godkendelses- og eskaleringsprocedurer.
Jeg anbefaler altid, at man som virksomhed kigger sig selv i spejlet, inden man går ind til en forhandling; hvad er man villig til at løbe af risici og hvad er man klar til at betale for, skal være top-notch. Hvor er man selv stærk – og hvor kan det gøre ondt.
Jeg bistår gerne som forhandlingsdeltager, eller som back-end support, med forslag til forhandlingsstrategier eller risikoafdækningsanalyser.

Et ansættelsesforhold er reguleret af kompleks lovgivning og der kan opstå mange forskelligartede udfordringer, såvel forud for ansættelsesforholdets begyndelse, som under ansættelsen og ved dets ophør.
Udover selve kontraktindgåelsen, yder jeg rådgivning om alle ansættelsesretlige spørgsmål relateret til ansættelsesforholdet.
Alle medarbejdere på det danske arbejdsmarked skal have en ansættelseskontrakt, og jeg kan bistå med at udarbejde ansættelseskontrakten, så den ikke kun opfylder de lovgivningsmæssige krav, men også indeholder alle de andre emner, som er gode at få aftalt, når man indgår en ansættelsesaftale.
Det er altid en god idé at få vendt hver en sten, så der ikke senere opstår uklarhed om, hvad der gælder mellem parterne.
Jeg bistår både arbejdsgivere og lønmodtagere i forbindelse med opsigelse og bortvisning.
Det kan være nødvendigt at opsige eller bortvise en medarbejder, og i tilfælde af at sådan en situation opstår, kan jeg rådgive i sagen og bistå i forløbet.
Hvis det kan lade sig gøre, er en god idé, at kontakte mig så tidligt i processen som muligt, da der ofte tidligere i processen kan være flere mulige løsninger på sagen.
Ofte kan et ansættelsesforhold ønskes afbrudt af både lønmodtager og arbejdsgiver på en anden måde end ved en almindelig opsigelse, og i sådanne tilfælde kan der indgås en fratrædelsesaftale.
Det er vigtigt, at aftalen gør op med alle forhold, så der ikke efterfølgende kan rejses tvivl om hvad der gælder mellem parterne. Det er derfor afgørende at få korrekt rådgivning herom.
Jeg kan bistå både i forhandlingen af en sådan samt udarbejdelsen af selve aftalen.

Rådgivning og assistance ved køb af salg af fast ejendom, herunder grunde, parcelhuse, andelsboliger og ejerlejligheder, udlejningsejendomme og erhvervsejendomme.
Ved en hushandel er der typisk over 100 siders bilag – og det kræver juridisk indsigt og erfaring at gennemgå dem med kritiske øjne, så der ikke opstår ubehagelige overraskelser efter købet.
Køberådgivningen omfatter:
Husk et advokatforbehold i købsaftalen!
Man skal altid sikre sig et advokatforbehold i købsaftalen, inden man skriver under. Med et advokatforbehold kan man nemlig ændre på den del af aftalen, der måtte være til skade for køber, hvis advokaten finder grund til det, efter at have gennemgået den. I aftalen kan man for eksempel tilføje: “Købsaftalen skal i sin helhed godkendes af købers advokat, hvis indsigelser skal være ejendomsmægleren i hænde senest…..”
Hvis du skal sælge fast ejendom uden der medvirker en ejendomsmægler, udarbejder jeg købsaftale og de nødvendige papirer, for at du har sikret dig dine rettigheder som sælger, inden en endelig aftale om handel er indgået. Jeg hjælper med alle dokumenter og varetager korrespondance og koordinering med pengeinstitutterne, og forestår tinglysning af det digitale skøde.
Det er bl.a. en betingelse for at undgå et 10-årigt ansvar for mangler ved ejendommen, at du som sælger har fremvist en gyldig tilstandsrapport og afgivet en erklæring om at betale halvdelen af præmien på en ejerskifteforsikring.
Rådgivningen omfatter sædvanligvis:
Når du køber en ejendom, der handles som “selvsalg”, og uanset at du måtte være enig med sælger om pris og overtagelse, er det en god idé at søge advokatbistand for at sikre, at du har modtaget og drøftet alle forhold omkring ejendommen. Dette gælder også selvom du kender sælger.
Når først du har handlet, er det som udgangspunkt rigtig svært at drage andre til ansvar for de ting ved boligen, der pludselig giver økonomiske udfordringer. Derfor skal du drøfte dit forestående køb med en advokat inden der skrives under på en aftale.
Omfanget af min bistand afhænger af om sælger sørger for at udarbejde en købsaftale og efterfølgende også tinglyse dit ejerskab af boligen og afgøres derfor konkret, men vil typisk omfatte:
Skal I flytte sammen i det hus, som ene part ejer, bør I overveje om der skal ændres på ejerforholdet af huset. Hvis kun en af jer ejer huset nu, kan der være mange gode grunde til, at den anden også gerne vil være medejer.
Hvis I har aftalt at I skal eje huset sammen, skal I overveje på hvilke vilkår købet skal realiseres.
Det kan være, du skal overtage din andel af gælden i huset, det kan være forpligtelserne tidligere har været skævt fordelt i forhold til ejerskab, og der kan være mange andre måder, hvorpå lige netop jeres handel resulterer i to tilfredse parter.
Uanset hvilke vilkår I aftaler, skal der ske tinglysning af jeres nye ejerskab.
Jeg anbefaler, at der udfærdiges en købsaftale (overdragelsesaftale) der afspejler det I har aftalt. Herefter er jeg tovholder ved koordinering af overtagelsens juridiske og økonomiske forhold og står for den tinglysningsmæssige ekspedition.
Når man går fra hinanden, er det ikke usædvanligt, at det aftales, at den ene part overtager/køber den andens halvpart af den tidligere fælles bolig.
Jeg kan bistå med papirarbejdet ved sådanne “samlivsophævelsesskøder” eller “skilsmisseskøder”, og med at få tinglyst nyt skøde.
Har I optaget gæld i huset, som I begge hæfter for, skal I forinden overdragelsen have bevilget gældsovertagelse af jeres bank.
Det er en god idé at oprette en samejeoverenskomst, når du og din kæreste skal eje fast ejendom i lige sameje. Den regulerer bl.a., hvordan I skal forholde jer, hvis I en dag ikke længere skal eje ejendommen sammen.
Samejeoverenskomsten regulerer ikke ejer-/adkomstforholdene. Den er udelukkende en aftale mellem jer to parter om spillereglerne for det fremtidige ejerskab.
En familiehandel er kendetegnet ved, at det sjældent er en “hushandel” på almindelige markedsvilkår – og oftest er der et element af gaveoverdragelse mellem parterne. Det typiske eksempel er mellem forældre og børn.
Gaven ønskes oftest givet på vilkår der sikrer at lovgivningens regler om gaveafgift overholdes. Dermed kan det undgås, at der skal betales 15% gaveafgift til staten af gavens værdi. Ofte gives gaven/gaverne derfor også over en vis periode.
En del af købesummen kan straks afvikles som en gave, idet der er mulighed for, at forældrene hvert år afgiftsfrit kan forære deres børn gaver (i 2025 er beløbsgrænsen kr. 76.900 pr. forældre til hvert barn).
Til dækning af resten af købesummen udstedes der et gældsbrev – et såkaldt rente- og afdragsfrit familielån. Når der herefter næste gang er mulighed for at give en afgiftsfri gave, kan forældrene vælge at forære børnene afdrag på gælden som gave.
Fortsætter gavmildheden i nogle år, vil lånet til sidst være indfriet. Hele ejendommen vil dermed være overdraget til næste generation, uden at det har udløst gaveafgift.
Jeg kan i den forbindelse bistå med:
Det er ofte kompliceret af gennemføre køb og salg af ejendomme med lejemål. Det gælder både for ejendomme med boliglejemål og med erhvervslejemål. Ikke mindst for ejendomme med boliglejemål er der et meget omfattende lovkompleks, som kræver, at det juridiske grundlag for en handel skal være fuldt belyst.
Min assistance i forbindelse med fast ejendom omfatter både en indledende juridisk rådgivning, hvor vi afklarer de forhold, der skal belyses nærmere, og den egentlige due diligence proces. Her går vi i detaljer med alle de forhold, der kan være i en ejendom. Det kan for eksempel være vilkår ved eksisterende lejemål, særlige forhold ved blandede bolig- og erhvervsejendomme, tilbudspligt, servitutter og bestemmelser, lokalplaner etc., så alle aspekter ved en handel bliver fuldt belyst på forhånd.
Jeg varetager dertil gerne selve transaktionsprocessen og udarbejder hele papirgangen i forbindelse med købsaftale, vilkår og berigtigelse af handlen.
Der er mange forhold, som skal vurderes og besluttes i forbindelse med køb og salg af fast ejendom, f.eks.: