Pia tavs vistisen Logo

Mediation:

Alle virksomheder kan – og vil på et eller andet tidspunkt – havne i en konflikt. Det gælder uanset, hvor meget forarbejde der er lagt i en kontrakt, en aftale eller et partnerskab – for konflikter siges at være et uundgåeligt livsvilkår. En konflikt er ikke nødvendigvis det værste der kan ske, og gribes det rigtigt an, kan parterne faktisk opnå at komme bestyrket ud på den anden side.

 

Mediation er et oplagt alternativ til retslige processer. Hvor en retssag stort set altid indebærer procesrisiko, fordyrende mellemled (advokater der skal udforme processkrifter og føre retssag) og ikke mindst berammelsestiderne ved retterne, så er man i en mediation selv den talende part ved bordet, og oftest er en mediationsproces gennemført på én dag.

 

Mediationen faciliteres som en konstruktiv samtale med jeres modpart. Alle synspunkter bliver hørt, og I kan opnå en aftale som begge parter kan godkende.

 

Som ekstra bonus, så siger forskningen at de aftaler, der indgås som led i en mediation, i langt højere grad efterleves af parterne, sammenlignet med domsafgørelser.

  • løs konflikten på 1 dag
  • undgå en retsag
  • alle synspunkter bliver hørt
  • få en fælles aftale
  • bevar fundamentet for samarbejdet

Hvad er mediation?

Mediation er en hurtig og direkte måde at løse konflikter på. Uanset om der er to eller flere parter, løses konflikten ved dialog, hvor målet er at nå frem til en løsning, alle parter er tilfredse med, uanset hvor kompleks og omfangsrig sagen måtte være.

 

En neutral og upartisk mediator hjælper parterne til at identificere problemstillingerne, drøfte individuelle interesser og behov og endelig hjælpe parterne med at finde de løsninger der passer til parterne og stemmer bedst med deres interesser og behov.

 

Målet er i fællesskab at finde løsninger, der tager udgangspunkt i parternes interesser og behov og ikke blot juridiske normer. Ved mediation fokuseres der ikke kun på den juridiske del. Du får mulighed for at komme til orde og få indflydelse på løsningen af konflikten, i stedet for at lade en dommer træffe afgørelsen.

Sådan foregår en mediation:

  • Velkomst og præsentation af parterne og rammesætning af fortrolighed
  • Problemafdækning - her fortælles åbent om uovernesstemmelsen
  • Parternes individuelle interesser, bekymringer og behov drøftes og sammen laver vi en problemformulering
  • Brainstorm på løsningsmodeller og muligheder - en åben proces
  • Opbygning og forhandling af aftale
  • Underskrift af aftale
Hvorfor vælge mediation?

En konflikt giver virksomheder problemer

Når advokaterne tager over, mister I også kontrollen og bliver vidner i jeres egen sag. Og I risikerer at tabe sagen i retten.
En svær konflikt der ikke bliver løst, kan give tabt omsætning og mistede leverancer. Og virksomhedens omdømme kan lide skade.
Afgørelsen i en retslig tvist giver sjældent svar på alle dele af en konflikt. Konsekvensen kan være at jeres problem ikke bliver løst.
En konflikt tager tid og koster penge. I kender ikke resultatet af en retslig tvist og må altså selv bære risikoen.
Konflikten giver bekymringer, usikkerhed og frustrationer. Jeres opmærksomhed går fra virksomhedens drift og udvikling.
Konflikter i virksomheder er ofte mellem parter der også skal arbejde sammen fremover. Hvordan genopbygges tilliden?
Selv de mest indviklede knuder kan bindes op

Sådan kan jeg hjælpe jer med konflikten

En eller flere parter i jeres konflikt henvender sig til mediatoren for at få hjælp til at forebygge eller løse konflikten. En mediation er frivillig, og alle involverede parter i jeres konflikt skal være enige om at søge en løsning på problemet ved hjælp af mediation. Derfor kontakter mediatoren alle, der er involveret i konflikten, inden mødet.

 

Jeg anbefaler, at mediationen afholdes på et neutralt sted.

 

En mediation varer fra et par timer til en halv eller hel dag og afsluttes med en aftale.

 

Ud over sagens parter kan rådgivere, f.eks. administratorer, bestyrelse, revisorer, advokater, venner og familiemedlemmer deltage i mediationen.

Virksomhederne siger

“ Pia er utrolig god til at få alle synspunkterne bragt frem og skabe god stemning i mødelokalet. Vi var sure da vi kom, og glade da vi gik
- Jonas Bauer Nygaard
“ Vores konflikt havde allerede kostet os mange penge fordi vi ikke kunne blive enige. Men kontrakten gjorde at vi SKULLE finde en løsning med modparten
- Jonas Bauer Nygaard
“ Vi havde næsten givet op og var allerede i kontakt med en advokat der ville føre vores sag. Men det ville tage alt for lang tid. Heldigvis fandt vi Pia og fik en aftale hurtigt.
- Jonas Bauer Nygaard
“ Uden Pia var vi gået konkurs. vi risikerede store tab hvis ikke konflikten blev løst. vi fik ikke alt som vi ville have det, men løsningen var meget bedre end en lang retsag.
- Jonas Bauer Nygaard

Konflikthåndtering

Når virksomheden er i konflikt med en modpart, er det mest almindeligt at gå “rettens vej”. Det indebærer reelt, at man overgiver kontrollen over konflikten (sagen) til virksomhedens advokat, der går i skriftlig dialog med modpartens advokat. De processuelle indlæg er skrevet i et juridisk sprog, som kan være svært at tolke for virksomheden.

 

Juristerne vælger helt naturligt at fokusere på de forhold i konflikten der er reguleret i loven, og som derfor egner sig til at blive behandlet af en dommer. Men disse forhold er ikke nødvendigvis det vigtigste i konflikten; eller det som fylder mest for de stridende parter.

 

Tidshorisonten, omkostningerne og resultatet er ligeledes også ubekendte faktorer helt frem til slut. Og en eventuel afgørelse risikerer at være til virksomhedens ulempe. Det er altså virksomheden selv der bærer risikoen.

Mediation kan bruges i en lang række erhvervsmæssige sager, bl.a. når det gælder kontraktforhold, erstatningssager og meget andet. Mediation anvendes også i stigende grad af bl.a. internationalt orienterede virksomheder.

De gode resultater i en mediation opnås på baggrund af flere ting:

 

  • Ved at sætte klare rammer for processen
  • Ved løbende at opsummere det sagte – og det usagte
  • Ved at arbejde målrettet med alle problemer og divergerende interesser
  • Ved situationsbestemt mødeledelse

 

Og naturligvis jeres ønske om at forebygge eller løse konflikten.

Pia Tavs Vistisen © 2025. All Rights Reserved.