-
Velkomst og præsentation af parterne og rammesætning af fortrolighed
Alle virksomheder kan – og vil på et eller andet tidspunkt – havne i en konflikt. Det gælder uanset, hvor meget forarbejde der er lagt i en kontrakt, en aftale eller et partnerskab – for konflikter siges at være et uundgåeligt livsvilkår. En konflikt er ikke nødvendigvis det værste der kan ske, og gribes det rigtigt an, kan parterne faktisk opnå at komme bestyrket ud på den anden side.
Mediation er et oplagt alternativ til retslige processer. Hvor en retssag stort set altid indebærer procesrisiko, fordyrende mellemled (advokater der skal udforme processkrifter og føre retssag) og ikke mindst berammelsestiderne ved retterne, så er man i en mediation selv den talende part ved bordet, og oftest er en mediationsproces gennemført på én dag.
Mediationen faciliteres som en konstruktiv samtale med jeres modpart. Alle synspunkter bliver hørt, og I kan opnå en aftale som begge parter kan godkende.
Som ekstra bonus, så siger forskningen at de aftaler, der indgås som led i en mediation, i langt højere grad efterleves af parterne, sammenlignet med domsafgørelser.
Mediation er en hurtig og direkte måde at løse konflikter på. Uanset om der er to eller flere parter, løses konflikten ved dialog, hvor målet er at nå frem til en løsning, alle parter er tilfredse med, uanset hvor kompleks og omfangsrig sagen måtte være.
En neutral og upartisk mediator hjælper parterne til at identificere problemstillingerne, drøfte individuelle interesser og behov og endelig hjælpe parterne med at finde de løsninger der passer til parterne og stemmer bedst med deres interesser og behov.
Målet er i fællesskab at finde løsninger, der tager udgangspunkt i parternes interesser og behov og ikke blot juridiske normer. Ved mediation fokuseres der ikke kun på den juridiske del. Du får mulighed for at komme til orde og få indflydelse på løsningen af konflikten, i stedet for at lade en dommer træffe afgørelsen.

En eller flere parter i jeres konflikt henvender sig til mediatoren for at få hjælp til at forebygge eller løse konflikten. En mediation er frivillig, og alle involverede parter i jeres konflikt skal være enige om at søge en løsning på problemet ved hjælp af mediation. Derfor kontakter mediatoren alle, der er involveret i konflikten, inden mødet.
Jeg anbefaler, at mediationen afholdes på et neutralt sted.
En mediation varer fra et par timer til en halv eller hel dag og afsluttes med en aftale.
Ud over sagens parter kan rådgivere, f.eks. administratorer, bestyrelse, revisorer, advokater, venner og familiemedlemmer deltage i mediationen.


Når virksomheden er i konflikt med en modpart, er det mest almindeligt at gå “rettens vej”. Det indebærer reelt, at man overgiver kontrollen over konflikten (sagen) til virksomhedens advokat, der går i skriftlig dialog med modpartens advokat. De processuelle indlæg er skrevet i et juridisk sprog, som kan være svært at tolke for virksomheden.
Juristerne vælger helt naturligt at fokusere på de forhold i konflikten der er reguleret i loven, og som derfor egner sig til at blive behandlet af en dommer. Men disse forhold er ikke nødvendigvis det vigtigste i konflikten; eller det som fylder mest for de stridende parter.
Tidshorisonten, omkostningerne og resultatet er ligeledes også ubekendte faktorer helt frem til slut. Og en eventuel afgørelse risikerer at være til virksomhedens ulempe. Det er altså virksomheden selv der bærer risikoen.

De gode resultater i en mediation opnås på baggrund af flere ting:
Og naturligvis jeres ønske om at forebygge eller løse konflikten.